A babzsák sokszínű használata

A babzsák, amilyen egyszerű, olyan nagyszerű eszköz – pusztán fogdosása, dobálgatása, pakolgatása, tapogatása nagyszerű élmény a piciknek, ennél azonban sokkal több van benne 😊

babzsákot vásárolhatunk készen, vagy magunk is készíthetjük, ilyenkor különböző célokkal más- más típusúakat is alkothatunk, szabadon válogatva színeket és tölteléket. Lehet pl. különböző magokkal (lencse, bab, rizs, sárgaborsó, meggymag..), ezáltal megsokszorozzuk a felhasználási variációkat!

A saját készítésű babzsák ezen kívül is számos lehetőséget tartogat még: szenzoros fejlesztés céljával kisebb-nagyobb tárgyakkal (kavics, golyók, Lego kockák, stb.) is lehet tölteni, majd ezeket tapogatással kitalálni; vagy pl. nagyon eltérő (durva, puha, érdes, csúszós, sima, dörzsis stb.) anyagokat használva a babzsák zsákjának varrásához, újabb eszközt nyerünk az érzékelés fejlesztésére. 

Babzsákkal nagyon jól fejleszthető továbbá az egyensúlyérzék, tájékozódás a térben, a testkép kialakulása, illetve a jobb és baloldal tudatosítása.

Lássunk néhány példát, hogyan használhatjuk ezt a sokoldalú eszközt kisgyermekünk fejlesztésében, vagy akár csak a közös játék örömére! A sort az egészen picikkel is végezhető tevékenységekkel kezdjük, majd haladunk az inkább nagyobbaknak való, összetettebb játékok felé.

  1. ELREJTÉS MAJD KERESGÉLÉS  

Rejtsük el takarással (pléd, vagy lepedő alá stb.) a babzsákokat, majd csak tapogatás útján próbáljuk megtalálni őket! A végén felfedve nézzük meg, megtaláltuk-e mindet.

  1. RENDEZGETÉS, CSOPORTOSÍTÁS

Akár színek alapján, vagy a babzsák mérete, töltete alapján számos formában rendezgethetjük a babzsákokat. A picik nagyon élvezik ilyen méretű dolgok hurcolását, lerakását, felszedését, áthelyezését. Ha saját készítésű, különböző felületű babzsákjaink vannak, és párban is rendelkezésre állnak, a Montessori-féle érzékelést fejlesztő játékra is kiválóan alkalmas: egyiket minden azonos párból egy zsákba rejtjük, a másikat megtapogatva a zsákból ki kell választania a párját.

  1. SZÍNEK AZONOSÍTÁSA

Egy egyszerű Twister-szőnyeget, vagy más, színes foltokkal díszített szőnyeget használhatunk arra, hogy a pici a színeket gyakorlja a megfelelő színű babzsákokat a megfelelő helyre kell tennie. Vagy akár mi rátesszük rossz helyre, neki pedig meg kell keresnie a „hibát”.   

  1. ÉPÍTKEZÉS 

Egymás tetejére téve a babzsákokat, építsünk tornyokat – kinek lesz magasabb? Mikor dől le?

Ez a későbbiekben segít olyan dolgok megítélésben, mint hogy mekkorát kell lépjen, ha egy lépcsőfokra szeretne fellépni, mekkora erő kell egy simogatáshoz, hogy ne ütés legyen belőle, és meglepő, de a figyelemzavar elsődleges fejlesztési területe is az egyensúlyérzék fejlesztése.

  1. CÉLBADOBÁS

Egy nagyobb doboz, kosár, vagy akár egy hullahoppkarika is kiváló célpont lehet a célbadobáshoz. Ez a játék fejleszti a szem-kéz koordinációt, a térbeli tájékozódást is, és ha ügyesen választjuk a távolságokat és a „célt”, igazi sikerélmény lehet a kicsiknek. 

  1. EGYENSÚLYOZÓ PÁLYA 

Nagyon hasznos a nagymozgások, egyensúly fejlesztésében, ha babzsákokat a földre téve (nem túl messze egymástól), lépdelni kell a kis „szigeteken”, akár eljutva egy céltól a másikig. Ha már nagyon jól megy, variálhatunk a közökön, vagy egyenes helyett lehet egy kis „kacskaringó” is a pályában. Nagyobbaknak jöhet akár a négykézlábas verzió, vagy hátrafelé teljesítés 😊

  1. FEJEN EGYENSÚLYOZÁS

Nem a legkönnyebb gyakorlat, inkább nagyobbakkal (2-3 évesek) végezhető, e a piciknek is nagyon mókás lehet, ha mi is velük csináljuk. Fejünkre téve a babzsákot (akár többet 😊) próbáljunk sétálni, fordulni, táncolni! A kacagás garantált 😊 Nagyobbakkal nehezíthetünk: akár kör vagy más alakú pályát is kijelölhetünk a padlón (festőszalag segítségével pl.) és azon kell végighaladni a fejre tett babzsákkal.

  1. MONDÓKÁZÁS BABZSÁKKAL

Egyik kézből másikba, vagy egymásnak dobva, a dobás ütemére mondókázhatunk. (Kisiskolásoknál a tanulásban is alkalmazható!) Ha még pici a gyermekünk, lehet nálunk a babzsák (pl. kézben dobálva a mondóka ütemére) és adott részeknél érinthetjük meg vele őt (ölébe ejtjük, fejére tesszük, kezébe adjuk).  Az ütemesség, ritmus fontos ebben a tevékenységben.

Megosztás

Kapcsolódó posztok