A Tipegő tornaszoba eszköztára 2. rész

Célunk, hogy a Tornaszobában változatos mozgáslehetőséget nyújtsunk a gyermekek számára, ahol észrevétlenül fejlődhetnek minden területen, legyen szó mozgáskoordinációról, vagy egyensúlyfejlesztésről, mellyel a különböző észlelési-érzékelési területek összerendeződését segítjük. Az alábbiakban bemutatjuk játékainkat, eszközeinket, bár a lista nem teljes körű, a helyszínen további lehetőségeket is találhattok.

TRAMBULIN

Az egyik legjobb beltéren is használható, ugrálásra ösztönző eszköz. Az ugrálás folyamán egyensúlyvesztés lép fel, amit a trambulinra való visszaérkezésnél újra meg kell találni. A gyakorlással fejlődik a gyermekek egyensúlyi rendszere és fejlődik az izomzata.

Úgy tudod ösztönözni gyermekedet az önálló ugrásra, ha a kezét fogva, vele szemben állva szintén ugró mozdulatokat teszel. A páros lábbal ugrálás 2 éves kor körül épül be a gyermek mozgásfejlődésébe.  Az ugráláskor az izomzat fejlődik, illetve  testkontrollja, egyensúlyérzéke javul, ami később a biciklizésnél, korcsolyázásnál, gördeszkázásnál is elengedhetetlen.

FORGÓ-EGYENSÚLYOZÓ ÜLŐKE (Bilibo)

Ez a készségfejlesztő eszköz/játék számos módon használható. Nincs specifikus funkciója, használatának csak a gyermek kreativitása szab határt. Beleülve foroghat, billeghet, lábával hajthatja vagy fékezheti is magát, vagy megtámaszkodhat, ha meg szeretne állni. Mérete miatt egyedül is kísérletezhet benne. Megfigyelhetjük, hogy a gyermek hogyan reagál a váratlan, bizonytalan billegő állapotra: megtámaszkodik, esetleg önfeledten átadja magát ennek az új, izgalmas forgó, ringó mozgásformának? Az intenzív forgó mozgás végzése után megfigyelhető, hogy kialakult-e már a gyermek mozgásészlelése, szédül-e, vagy úgy száll ki a tölcsérből, mintha semmi nem történt volna. Az eszköz használata nagymértékben járul hozzá az idegrendszer fejlődéséhez.

LABDÁK

A bölcsődések már többnyire járni, futni is tudnak, ami által egy teljesen új világ a „szabad világ” nyílik meg számukra. Ebben a korban érdemes már kétkezes dobásokat és elkapásokat tanítani nekik. Ezekkel nemcsak a figyelmüket és a koncentráló képességüket fejleszthetjük, hanem – az ebben a korban mindig a legfontosabbnak számító – szem-kéz koordinációjukat is, ami az óvodai mozgásfejlődő foglalkozások egyik legfőbb motívuma, mert ez adja meg az alapvető élethez szükséges mozgásformák alapját.

Az elgurított labdával kúszásra/mászásra bíztathatjuk a kicsiket. A labdával való játék segít kialakítani bennük a célirányos mozgást és az irányított figyelmet is. Szinte kihívás számukra, ahogy megszerzik az elgurított labdát.

A tipegők labdázás közben fel tudják fedezni, hogy különböző erőhatásokkal milyen mozgást válthatnak ki, pattogtathatják, guríthatják, eldobhatják, vagy bele is rúghatnak. A szabad játék és a kísérletezgetés jótékonyan befolyásolja a kreativitás fejlődését és a kritikus gondolkodás képességét is. A különböző méretű labdák eltérő képességeket, készségeket fejlesztenek. A nagyobb fajták, amiket két kézzel kell megfogni, másképp hatnak, mint a kisebb, teniszlabda-méretűek. Utóbbiakat könnyebb megfogni, és hamarabb tudnak vele szórakozni a kicsik, míg a kétkezes labdák megfogásához már kell némi kézügyesség.

A pattogása, pattogtatása fejleszti a ritmusérzéket, ami pedig az íráskészségre, de még a beszédfejlődésre és a nyelvi képességekre is pozitív hatással van. A különböző méretű, anyagú labdák többféle tevékenységre alkalmasak. Ha például olyan nagyméretű labdával játszanak gyermekeink, amire rá is tudnak feküdni vagy ülni, fejlődik az egyensúlyérzékük, megtanulnak a testükkel bánni és megismerik annak határait is. Vannak plüss és különböző méretű, pattogású műanyag labdáink, valamint egy ún. reakciólabda is, mely különleges formájának köszönhetően kiszámíthatatlan, rendszertelen a pattogása, és pattogás közben irányt változtat.

A Tüskés egyensúly labda felületén apró tüskék találhatók, ami az érintést stimulálja. A labda az izmok erősítésén kívül tökéletesen alkalmas a stressz levezetésére, és a talpak stimulálására is.

BABZSÁKOK

Egyszerű de nagyszerű eszköz, egyben szenzoros élményt is nyújt, hiszen tapogatni lehet, a testrészeikre tenni, van hangja és pakolgatni, nyomkodni is tudják a gyerekek. A babzsák remekül elősegíti a kisgyermekek egyensúlyérzékének, térbeli tájékozódó képességének és finommotorikai készségének fejlődését. Kiváló eszköz a célbadobáshoz, labdázáshoz, egyensúlyozó gyakorlatokhoz. Mit is lehet vele játszani? Célba dobni, eldugni, rálépegetni, fejretéve egyensúlyozni, színek szerint válogatni, csúszdán lecsúsztatni stb. A babzsákokon lépegetés (lábbeli nélkül) nagyszerű gyakorlat a mozgáskoordináció fejlesztésére és a lábfejboltozat erősítésére!

SZÍNES TAPPANCSOK ÉS TENYEREK

A rugalmas, puha, színes kéz- és lábnyomok az irányok, a térbeli tájékozódás gyakorlásához nyújtanak segítséget, emellett a forma- és színismeret fejlesztésére nyújt lehetőséget, valamint a nagymozgás, a megfigyelőképesség és a forma analízis-szintézis fejlesztésére. Nagy változatossággal használható, különböző „pályákat” alakíthatunk ki, például csak a kijelölt formákra, színekre lépve, ugrálva haladhat tovább, vagy a tappancsok különböző állásúak, e szerint kell rajta haladni, vagy a tappancsoknál lépni, a tenyereknél tapsolni stb. A picik a saját elképzelésük alapján való rakosgatást is nagyon élvezik.

Az eszközök további bemutatása, felhasználása és fejlesztő hatásának leírása, illetve a mozgásfejlődés szakaszai következő cikkünkben olvasható.

A cikksorozat az alábbi forrásokra támaszkodik:

Becsy Bertalan Sarolta: Az óvodai testnevelési foglalkozások módszertana (Budapest, 1985); koragyermekkor.hu , gyerekszoba.hu, tamponbt412a.ttk.pte.hu., regiojatek.hu/blog/fejleszto-jatekok-a-jatszoteren, https://www.nive.hu/Downloads/Szakkepzesi_dokumentumok/Bemeneti_kompetenciak_meresi_ertekelesi_eszkozrendszerenek_kialakitasa/3_1283_022_110131.pdf , ovodaivilag.hupont.hu/18/testneveles-modszertana

Megosztás

Kapcsolódó posztok